[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/rubriker.htm]

 

Arbetsordning för Nacka kommunfullmäktige

Antalet ledamöter I Ordförande och vice ordförande I Tid och plats för sammanträdena
I Förlängning av sammanträde och fortsatt sammanträde I Ärenden och handlingar till sammanträdena
I Anmälan av hinder för tjänstgöring och inkallande av ersättare I Upprop I Protokolljusterare
I
Turordning för handläggning av ärendena I Yttranderätt vid sammanträdena
I Talarordning och ordningen vid sammanträdena I Yrkanden I Deltagande i beslut
I Omröstningar I Motioner I Interpellationer I Frågor I Allmänhetens frågestund I Gruppledarinformation
I
Beredning av ärendena I Förklaring vid revisionsanmärkning I Justering av protokollet
I Reservation I Expediering m m

 

Antagen av kommunfullmäktige 1991-12-17 med ändring 1992-12-14.Denna arbetsordning träder i kraft 1 januari 1992.
Ändrad kopmmunfullmäktige den 16 september 1996 § 187 i).

Utöver det som föreskrivs om kommunfullmäktige i lag eller annan författning gäller bestämmelserna i denna arbetsordning.

Antalet ledamöter (5 kap KL 1-3 §§)*1)

§ 1
Fullmäktige har 61 ledamöter.

I vallagen finns det bestämmelser om antalet ersättare.

Ordförande och vice ordförande (5 kap KL 6 §)

§ 2
De år då val av kommunfullmäktige har ägt rum i hela landet, väljer fullmäktige bland ledamöterna en ordförande samt en förste och en andre vice ordförande (presidium). Presidievalen skall förrättas på sammanträde som hålls före utgången av december.

Presidiet väljs för fullmäktiges löpande mandatperiod.

§ 3
Tills presidievalen har förrättats, tjänstgör som ordförande den som har varit ledamot i fullmäktige längst tid (ålderspresidenten).

Om flera ledamöter har lika lång tjänstgöringstid som ledamot, skall den äldste av dem vara ålderspresident.

§ 4
Om ordföranden eller någon av vice ordförandena avgår som ledamot eller från sin presidiepost, bör fullmäktige så snart det kan ske välja en annan ledamot för återstoden av tjänstgöringstiden för den som har avgått.

Om samtliga i presidiet är hindrade att fullgöra uppdraget, fullgör ålderspresidenten ordförandens uppgifter.

Tid och plats för sammanträdena (5 kap KL 7 och 8 §§)

§ 5
Fullmäktige håller ordinarie sammanträde varje månad utom i juli och augusti. Vid sammanträde före juni månads utgång fastställer kommunfullmäktige ordinarie sammanträdesdagar för nästkommande år.

De år då val av fullmäktige har ägt rum i hela landet, sammanträder nyvalda fullmäktige första gången i november.

§ 6
Extra sammanträde hålls på den tid som ordföranden bestämmer efter samråd med vice ordförandena.

Begäran om extra sammanträde skall göras skriftligen hos ordföranden och skall innehålla uppgift om det eller de ärenden som önskas behandlade på det extra sammanträdet.

§ 7
Om det föreligger särskilda skäl för det, får ordföranden efter samråd med vice ordförandena ställa in ett sammanträde eller ändra dagen eller tiden för sammanträdet.

Om ordföranden beslutar att ett sammanträde skall ställas in eller att dagen eller tiden för ett sammanträde skall ändras, låter ordföranden snarast underrätta varje ledamot och ersättare om beslutet. Uppgift om beslutet skall snarast och minst en vecka före den bestämda sammanträdesdagen anslås på kommunens anslagstavla.

§ 8
Fullmäktige sammanträder i Nacka konferenscentrum.

Ordföranden får efter samråd med vice ordförandena bestämma annan plats för visst sammanträde.

§ 9
Annonsering i ortstidning om sammanträde med fullmäktige skall även omfatta uppgifter om de ärenden som skall behandlas. Om särskilda skäl föreligger får dock ordföranden inför ett visst sammanträde begränsa annonseringen i ortstidningarna.

Förlängning av sammanträde och fortsatt sammanträde

§ 10
Om fullmäktige inte hinner slutföra ett sammanträde på den utsatta sammanträdesdagen, kan fullmäktige besluta att förlänga tiden för sammanträdet. Fullmäktige kan också besluta att avbryta sammanträdet och att hålla fortsatt sammanträde en senare dag för att behandla de ärenden som återstår. I ett sådant fall beslutar fullmäktige genast, när och var sammanträdet skall fortsätta.

Om fullmäktige beslutar att hålla fortsatt sammanträde, utfärdar ordföranden en kungörelse om det fortsatta sammanträdet på vanligt sätt.

Om sammanträdet skall fortsätta inom en vecka, behöver någon kungörelse inte utfärdas. I sådant fall låter ordföranden dock underrätta de ledamöter och ersättare som inte är närvarande när sammanträdet avbryts om tiden och platsen för det fortsatta sammanträdet.

Ärenden och handlingar till sammanträdena

§ 11
Ordföranden bestämmer när fullmäktige skall behandla ett ärende, om ej annat följer av lag.

§ 12
Kallelse till sammanträde med fullmäktige - med uppgift om tid och plats för sammanträdet och om de ärenden, som skall behandlas (föredragningslista) - skall vara åtföljd av tillhörande handlingar i den omfattning fullmäktiges ordföranden bestämmer. Sådan fullständig kallelse skall sändas till varje ledamot och ersättare i fullmäktige.

Handlingarna i varje ärende bör finnas tillgängliga för allmänheten i sammanträdeslokalen under sammanträdet.

Interpellationer skall vara tillgängliga för samtliga ledamöter och ersättare vid det sammanträde vid vilket de avses bli ställda.

Anmälan av hinder för tjänstgöring och inkallande av ersättare (5 kap KL 12-17 §§)

§ 13
Är ledamot förhindrad att delta i sammanträde eller del därav, ombesörjes inkallande av ersättare av respektive parti.

Ledamot eller ersättare skall ej inträda i tjänstgöring under pågående handläggning av ett ärende, såvida ej fullmäktige beslutat annat.

§ 14
Om ledamot utan föregående anmälan uteblir från ett sammanträde eller hinder uppkommer för en ledamot att vidare delta i ett pågående sammanträde, kallar ordföranden in den ersättare som är tillgänglig och står i tur att tjänstgöra .

§ 15
Det som sagts om ledamot i 13 och 14 §§ gäller också för ersättare, som kallats till tjänstgöring.

§ 16
Ordföranden bestämmer, när ledamot eller ersättare skall träda in och tjänstgöra under ett pågående sammanträde. Endast om det föreligger särskilda skäl för det bör dock inträde ske under pågående behandling av ett ärende.

Upprop

§ 17
En uppropslista som utvisar de ledamöter och ersättare som tjänstgör skall finnas tillgänglig under hela sammanträdet.

I början av varje sammanträde låter ordföranden förrätta upprop enligt uppropslistan.

Upprop förrättas också i början av varje ny sammanträdesdag, vid fortsatt sammanträde och när ordföranden anser att det behövs.

Om ledamot infinner sig vid sammanträde efter det uppropet avslutats, skall han anmäla sig hos ordföranden, som efter tillkännagivande om närvaron låter ledamoten inträda i tjänstgöring.

Protokolljusterare (5 kap KL 61 §)

§ 18
Ordföranden bestämmer tid och plats för justeringen av protokollet från sammanträdet.

Sedan uppropet har förrättats enligt 17 §, väljer fullmäktige två ledamöter att tillsammans med ordföranden justera protokollet från sammanträdet och att i förekommande fall biträda ordföranden vid röstsammanräkningar.

Turordning för handläggning av ärendena

§ 19
Fullmäktige behandlar ärendena i den turordning som de har tagits upp i kungörelsen.

Fullmäktige kan dock besluta om ändrad turordning för ett eller fler ärenden. Ordföranden bestämmer, när under sammanträdet ett ärende, som inte finns med i kungörelsen, skall behandlas.

Fullmäktige får besluta att avbryta handläggningen av ett ärende under ett sammanträde för att återuppta det senare under sammanträdet.

Yttranderätt vid sammanträdena (4 kap KL 18 § första stycket och 19 §, 5 kap KL 53 och 56 §§)

§ 20
Ordföranden och vice ordförandena i en nämnd, vars verksamhetsområde ett ärende berör, får delta i överläggningen i ärendet.

Ordföranden och vice ordförandena i en fullmäktigeberedning får delta i överläggningen, när fullmäktige behandlar ett ärende, som beredningen har handlagt.

Ordföranden i en nämnd eller i en fullmäktigeberedning eller någon annan, som besvarar en interpellation eller en fråga, får delta i den överläggning som hålls med anledning av svaret.

§ 21
Kommunens revisorer får delta i överläggningen, när fullmäktige behandlar revisionsberättelsen och årsredovisningen.

Revisorerna får också delta i överläggningen, när fullmäktige behandlar ett ärende, som berör revisorernas egen förvaltning.

§ 22
Ordföranden låter efter samråd med vice ordförandena i den utsträckning, som det behövs, kalla ordförandena och vice ordförandena i nämnderna och fullmäktigeberedningarna, revisorerna samt anställda hos kommunen för att lämna upplysningar vid sammanträdena. Detsamma gäller utomstående sakkunniga.

Om fullmäktige inte beslutar annat, bestämmer ordföranden efter samråd med vice ordförandena i vilken utsträckning de, som har kallats för att lämna upplysningar på ett sammanträde, får yttra sig under överläggningarna.

§ 23
Stadsdirektören får delta i överläggningen i alla ärenden.

Fullmäktiges sekreterare får yttra sig om lagligheten av det som förekommer vid sammanträdena.

Talarordning och ordningen vid sammanträdena

§ 24
Den som har rätt att delta i fullmäktiges överläggningar får ordet i den ordning, i vilken han eller hon anmälts sig och blivit uppropad.

Den som har rätt att delta i fullmäktiges överläggningar har också rätt till ett kort inlägg på högst två minuter för ett genmäle med anledning av vad en talare anfört. Inlägget görs omedelbart efter den talare som har ordet då begäran om att få göra inlägget framställs.

Skulle någon i sitt yttrande uppenbart avlägsna sig från ämnet eller uppträda på ett sätt, som strider mot gällande lag, allmän författning eller denna arbetsordning, får ordföranden med klubbslag fästa talarens uppmärksamhet därpå. Om denne ej låter sig rätta, har ordföranden att fråntaga honom ordet. I övrigt får ingen avbryta en talare under hans anförande.

Ordföranden kan utvisa den som uppträder störande och ej rättar sig efter tillsägelse.

Uppstår oordning som ordföranden inte kan avstyra, får han upplösa sammanträdet.

Yrkanden

§ 25
När fullmäktige har förklarat överläggningen i ett ärende avslutad, går ordföranden igenom de yrkanden, som har framställts under överläggningen, och kontrollerar att de har uppfattats rätt.

Ordföranden befäster genomgången med ett klubbslag. Därefter får inte något yrkande ändras eller återtas, om inte fullmäktige beslutar medge det enhälligt.

Om ordföranden anser, att det behövs, skall den ledamot, som har framställt ett yrkande, avfatta det skriftligt.

Deltagande i beslut (4 kap KL 20 § första stycket)

§ 26
Ledamot, som avser att avstå från att delta i ett beslut, skall anmäla detta till ordföranden, innan beslutet fattas.

Ledamot, som inte har gjort en sådan anmälan, anses ha deltagit i beslutet, om fullmäktige fattar det med acklamation.

Omröstningar (4 kap KL 20 § andra stycket, 5 kap KL 42-44 §§, 46 och 47 §§)

§ 27
När omröstningar genomförs, biträds ordföranden av de två ledamöterna, som har utsetts att justera protokollet.

Omröstningarna genomförs så, att ledamöterna avger sina röster efter upprop. Uppropet sker enligt uppropslistan.

Ordföranden avger alltid sin röst sist.

edan omröstningen har avslutats, befäster ordföranden detta med ett klubbslag. Därefter får inte någon ledamot avge sin röst. Inte heller får någon ledamot ändra eller återta en avgiven röst efter klubbslaget.

Om oenighet uppstår om resultatet av en öppen omröstning, skall ny omröstning genomföras omedelbart.

§ 28
Valsedel, som avlämnas vid en sluten omröstning skall uppta så många namn som valet avser samt vara omärkt, enkel och sluten.

Valsedel är ogiltig
om den upptar namnet på någon, som inte är valbar,
om den upptar flera eller färre namn än det antal personer som skall väljas,
om den upptar ett namn som inte klart utvisar vem som avses.

Det som sagts nu gäller inte vid val, som sker med tilllämpning av proportionellt valsätt. För sådana val finns särskilda föreskrifter i lag.

Motioner

§ 29
Motion skall vara skriftlig och egenhändigt undertecknad av en eller flera ledamöter.

Ämnen av olika slag får inte tas upp i samma motion.

Motion väcks genom att den ges in till kommunstyrelsens kansli.

Motion får också lämnas vid ett sammanträde med fullmäktige.

Ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde.

Kommunstyrelsen skall en gång varje år redovisa de motioner, som inte har beretts färdigt. Redovisningen skall göras på fullmäktiges ordinarie sammanträde i februari.

Interpellationer (5 kap KL 49-53 §§)

§ 30

  1. Interpellation besvaras mellan kl 1800 - 1900 vid ordinarie kommunfullmäktiogesammanträde.
  2. Interpellation skall vara skriftlig och egenhändigt undertecknad av en ledamot.
  3. Den bör ges in till kommunstyrelsens kansli senast arbetsdagen före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den. Den kan också ställas vid sammanträdet, varvid interpellanten svarar för att den delas ut till samtliga ledamöter.
  4. Ersättare får lämna in en i nterpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet.
  5. Interpellation bör besvaras senast under det sammanträde, som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
  6. Svar på en interpellation skall vara skriftligt. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
  7. Den ledamot, som har ställt interpellationen, bör få del av svaret sista arbetsdagen före den sammanträdesdag, då svaret skall lämnas.
  8. Ersättare som har ställt en interpellation får delta i överläggningen, då svaret på interpellationen behandlas bara om ersättaren tjänstgör som ledamot också vid det tillfället.
  9. Vid besvarandet av interpellation får antalet närvarande ledamöter understiga hälften.

Frågor (5 kap KL 54-56 §§)

§ 31
Frågor besvaras mellan kl 1800 - 1900 vid ordinarie kommunfullmäktige-
sammanträde. Fråga skall vara skriftlig och egenhändigt undertecknad av en ledamot. Den skall ges in till kommunstyrelsens kansli sista arbetsdagen före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

Vad som sägs i 30 § gäller i tillämpliga delar också beträffande fråga. Svar på frågan behöver dock inte vara skrifligt.

Fråga bör besvaras under det sammanträde, vid vilket den har ställts.

Allmänhetens frågestund
§ 32
Allmänhetens frågestund kan hållas 1-4 gånger per år.

Samtliga partier i fullmäktige erbjuds medverka vid mötena.

Mötena kan rikta sig till såväl medborgarna i allmänhet som inom viss el av kommunen.

Ansvaret för hållande av mötena åvilar kommunstyrelsen.

Gruppledarinformation

§ 33
Gruppledarna för de i fullmäktige representerade partierna skall träffas åtta gånger per år för gruppledarinformation under ledning av stadsdirektören.

Beredning av ärendena (5 kap KL 26-34 §§)

§ 34
Om fullmäktige inte beslutar något annat, avgör kommunstyrelsen hur de ärenden, som fullmäktige skall behandla, skall remitteras.

Styrelsen får uppdra åt en förtroendevald eller åt någon anställd att besluta om remiss av sådana ärenden.

Förklaring vid revisionsanmärkning (9 kap KL 16 §)

§ 35
Om fullmäktige inte beslutar annat, bestämmer ordföranden i vilken ordning förklaringar över en anmärkning, som revisorerna har framställt i revisionsberättelsen, skall inhämtas från den nämnd eller fullmäktigeberedning, mot vilken anmärkningen har riktats.

Justering av protokollet (5 kap KL 61 och 62 §§)

§ 36
Protokollet justeras av ordföranden och två ledamöter.

Om två eller flera ledamöter har fungerat som ordförande under ett sammanträde, justerar varje ordförande de paragrafer i protokollet, som redovisar de delar av förhandlingarna, som ordföranden har lett.

Fullmäktige får besluta, att en paragraf i protokollet skall justeras omedelbart. Paragrafen skall redovisas skriftligt innan fullmäktige justerar den.

Reservation (4 kap KL 22 §)

§ 37
Om ledamot har reserverat sig mot ett beslut och ledamoten vill motivera reservationen, skall ledamoten göra det skriftligt. Motiveringen skall lämnas till sekreteraren före den tidpunkt som har fastställts för justeringen av protokollet.

Expediering m m

§ 38
Utdrag ur protokollet skall tillställas de nämnder, andra organ och personer, som berörs av besluten i protokollet.

Kommunstyrelsen och kommunens revisorer skall dock alltid tillställas hela protokollet.

Ordföranden undertecknar och sekreteraren kontrasignerar fullmäktiges skrivelser och de andra handlingar, som upprättas i fullmäktiges namn, om inte fullmäktige beslutar annat.


1) Inom parentes efter vissa rubriker ges hänvisning till var i kommunallagen som grundreglena kan återfinnas

i) Kommunfullmäktige beslöt att avskaffa valberedningen. Kommunfullmäktige uppdrog till kommunstyrelsekontoret att inom sin förvaltning förbereda valärenden som skall avgöras av komunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott och bolagsstämmor.

 

28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se

[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]