[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/rubriker.htm]

 

Reglemente för Nacka kommunstyrelse

Kommunstyrelsens ansvarsområde I Kommunstyrelsens uppgifter I Ordföranden I Kommunalråd
Personal m m I Delgivning, undertecknande av handlingar m m I Kommunstyrelsens arbetsutskott
Kommunstyrelsens näringslivsråd I Kommunstyrelsens miljöberedning

§1
Kommunstyrelsens ansvarsområden och uppgifter regleras i detta reglemente.

För kommunstyrelsens arbete gäller, utöver vad som föreskrivs i kommunallagen, Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m. m. för nämnder i Nacka kommun.

Kommunstyrelsen består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

Kommunstyrelsens ansvarsområde

§ 2
Kommunstyrelsen är kommunfullmäktiges beredande och verkställande organ. Kommunstyrelsen skall se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt, de föreskrifter som kan finnas i lag eller förordning samt bestämmelser i detta reglemente.

Kommunstyrelsen ansvarar för att de av kommunfullmäktige för styrelsen fastställda målen och planerna för verksamheten och ekonomin efterlevs.

Kommunstyrelsen är kommunens ledande förvaltningsorgan. Den har ett särskilt ansvar för kommunens utveckling och ekonomiska ställning. Kommunstyrelsen leder, styr och samordnar planeringen och uppföljningen av kommunens ekonomi och verksamhet. Kommunstyrelsen är kommunens personalorgan.

Kommunstyrelsen har personalansvar för kommunalt anställd personal inom kommunstyrelsekontoret, nämndkontoret, uppdragskontoret samt fastighetskontoret.

Kommunstyrelsen ansvarar för utvecklingen av den kommunala demokratin.

Kommunstyrelsen är arkivmyndighet. Närmare föreskrifter om arkivvården finns i ett arkivreglemente.

Kommunstyrelsen är registeransvarig för de personregister som styrelsen för i sin verksamhet.

Kommunstyrelsens uppgifter

§ 3
Kommunstyrelsen ska leda, styra och samordna vilket innebär att den har följande uppgifter:

  1. Fastställa internbudget och egna effektmål för styrelsens verksamhet (inom av kommunfullmäktige fastställda mål och budget)
  2. Hålla sig omvärldsorienterad och uppmärksamt följa förändringar i samhället som påverkar kommunens förhållanden och ta de initiativ som behövs för att anpassa kommunens verksamhet.
  3. Utveckla internationella kontakter och vänortsförbindelser.
  4. Leda arbetet med och samordna utformningen av mål, riktlinjer och ramar för styrningen av hela den kommunala verksamheten, göra framställningar i målfrågor som inte i lag eller reglemente är förbehållna annan nämnd.
  5. Övervaka att de av fullmäktige fastställda målen och planerna för verksamheten och ekonomin efterlevs och att kommunens löpande förvaltning handhas rationellt och ekonomiskt.
  6. Ta initiativ och vidta åtgärder för största möjliga effektivitet i den kommunala verksamheten.
  7. Bevaka att kommunfullmäktige får en uppföljning från samtliga nämnder för hur de av kommunfullmäktige fastställda målen uppnås, verksamheten utvecklas och den ekonomiska ställningen är under budgetåret.
  8. Tillse att samband hålls med nämnderna och deras ansvariga tjänstemän.
  9. Ha fortlöpande uppsikt över verksamheten i de kommunala företagen främst vad gäller ändamål, ekonomi och efterlevnad av uppställda direktiv men också i avseende på övriga förhållanden av betydelse för kommunen.
  10. Tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor i de kommunala företagen.
  11. Ta initiativ och stimulera den kommunala demokratin och medborgarinflytandet.
  12. Utforma fullmäktiges beslutsunderlag.
  13. Utarbeta central information och fastställa informationspolicy och strategi.
  14. Vidta åtgärder för effektivt IT-nyttjande i kommunen och fastställa IT-strategi och policy.
  15. Fastställa policy och riktlinjer för kommunens upphandlingsverksamhet.
  16. Utöva kommunens beslutanderätt i ärenden angående tillstånd att använda kommunens vapen och logotype.
  17. Ha hand om kommunens medelsförvaltning och därvid följa av fullmäktige meddelade föreskrifter härför. Medelsförvaltningen omfattar placering och upplåning av medel. I uppgiften ingår också att bevaka att kommunens inkomster inflyter och att betalningar görs i tid samt vidta de åtgärder som behövs för indrivning av obetalda, till betalning förfallna fordringar.
  18. Vid behov ta upp lån inom den beloppsram och de riktlinjer som fullmäktige fastställt med särskilt beaktande av de närmare föreskrifter om säkerheten som fullmäktige angivit.
  19. Besluta om avskrivning av sådan kommunens fordran, som hänför sig till kommunstyrelsens ansvarsområde med den begränsning, som för särskilt fall kan vara stadgad i lag eller fastställd av kommunfullmäktige.
  20. Teckna borgen för föreningar och liknande sammanslutningar upp till ett belopp av 250.000 kronor per borgensåtagande.
  21. Underhålla och förvalta kommunens fastigheter, vilket innefattar att - inom ramen för anvisade medel
    - dels uppföra samt om- och tillbygga kommunens byggnader och
    - dels förhyra och förvalta alla fastigheter, lägenheter och lokaler, som erfordras för kommunens verksamhet
  22. Ansvara och vidtaga åtgärder för samordning och -utnyttjande av alla lokaler som erfordras för kommunens verksamhet.
  23. Tillse att kommunens behov av försäkringsskydd är tillgodosett,
  24. Handha egen donationsförvaltning samt efter samtycke från annan nämnd placera sådana medel som ingår i donation som förvaltas av den nämnden.
  25. Ansvara för den översiktliga planeringen av mark- och vatten samt initiera övrig fysisk planering och sektorplanering.
  26. Ansvara för mark- och bostadspolitiken och se till att en tillfredsställande markberedskap upprätthålls samt att bostadsförsörjningen och samhällsbyggandet främjas.
  27. Ansvara för att grundläggande information finns väl tillgänglig för medborgare, fastighetsägare, företag m.fl. inom kommunen vad gäller frågor som rör plan- och bygglagen, hälsoskyddslagen, miljöskyddslagen m.fl.
  28. Ansvara för att det finns en grundläggande tillgång till moderna kartor över kommunen för fysisk planering, kommunalteknisk försörjning m.m.
  29. Ansvara för den övergripande trafikpolitiken och verka för en tillfredsställande trafikförsörjning.
  30. Ansvara för den övergripande miljö- och naturvårdspolitiken och verka för en god miljö och gott hälsoskydd i kommunen.
  31. Bevaka övergripande naturvårdsfrågor.
  32. Bevaka övergripande folkhälsofrågor.
  33. Ansvara för den övergripande energiplaneringen samt främja energihushållningen.
  34. Bevaka kommunens intressen i ärenden angående fastighetsbildning, fastighetsbestämning, planläggning och byggnadsväsen, gemensamhetsanläggningar och enskilda vägar samt i andra ärenden, som är jämförliga med dessa.
  35. Teckna borgen till stöd för bostadsförsörjningen, samt att då särskilda skäl föreligger - inom en totalram i varje enskilt fall på 1 miljon kronor - teckna kommunens borgen såsom för egen skuld för lån utöver normal finansiering för bostadsändamål.
  36. Arrendera ut, hyra ut eller annan upplåtelse av fastighet som tillhör kommunen.
  37. Genomföra köp, försäljning, byte, fastighetsreglering, expropriation eller inlösen med stöd av plan- och bygglagen av fastighet eller fastighetsdel samt upplåtelse av tomträtt inom av kommunfullmäktige fastställd kostnadsram och andra riktlinjer beträffande belopp och villkor i övrigt.
  38. Besluta avstå från att utöva förköpsrätt enligt förköpslagen samt att under kommunfullmäktiges sommaruppehåll besluta att utöva förköpsrätt. Styrelsen skall snarast anmäla sådant beslut för kommunfullmäktige. Ärendet skall föras till extra sammanträde med kommunfullmäktige om minst tre av styrelsens ledamöter så begär.
  39. Besluta om utställning av förslag till ersättningsskyldighet avseende gatukostnader.
  40. Fastställa tidpunkt för upplåtelse av gata och park för allmänt begagnande.
  41. Handha ärenden angående ersättning för gatukostnader
  42. Ansvara för kommunens näringspolitik och främja näringslivsutvecklingen genom att hålla kontakt med näringslivets företrädare i kommunen och medverka till nyetableringar och goda förutsättningar för utveckling av näringslivet i kommunen.
  43. Med bindande verkan för kommunen, genom kollektivavtal eller på annat sätt, reglera frågor rörande förhållandet mellan kommunen som arbetsgivare och dess arbetstagare.
  44. Förhandla på kommunens vägnar utom vad gäller 11-14 och 38 §§ lagen om medbestämmande i arbetslivet.
  45. Besluta om stridsåtgärd.
  46. Avgöra frågor om tolkning och tillämpning av lag, avtal och andra bestämmelser rörande förhållandet mellan kommunen som arbetsgivare och dess arbetstagare.
  47. Lämna uppdrag som avses i den kommunala delegationslagen.
  48. Handlägga de frågor som faller inom personalorganets verksamhetsområde såsom t ex följa förvaltnings- och arbetsorganisationer , verka och svara för utveckling och samordning av personaladministrationen, ge råd och biträde i personalpolitiska frågor samt medverka till att statistik upprättas.
  49. Handha ärenden enligt lagen om vissa anslag på kommunens anslagstavla och ha tillsyn över anslagstavlan.
  50. Fastställa avgift för kopiering av allmänna handlingar.
  51. Anställa stadsdirektör
  52. Handha de förvaltnings- och verkställighetsuppgifter i övrigt som inte uppdragits åt annan nämnd.

Kommunstyrelsens uppgifter

§ 4
Kommunstyrelsens arbetsformer kan vara öppna möten med allmänheten i en eller flera specifika frågor, temamöten inom styrelsen, seminarier, beslutsammanträden eller annan form som nämnden finner vara lämplig. Styrelsen skall verka för en fortlöpande dialog med nackaborna så att de av kommunfullmäktige fastställda målen för nämnden uppnås.

Formerna för beslutssammanträden framgår av Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun, i övrigt bestämmer styrelsen själv om sina arbetsformer

Kommunstyrelsen har rätt att hålla öppna styrelsesammanträden. Styrelsens beslut om att hålla öppna sammanträden måste vara enhälligt.

Ordföranden

§ 5
I anslutning till vad som stadgas i lag och i detta reglemente har kommunstyrelsens ordförande följande uppgifter:

  • Närmast under kommunstyrelsen ha inseende över kommunens hela förvaltning och med uppmärksamhet följa frågor av betydelse för kommunens utveckling och ekonomiska intressen samt i sådant avseende ta erforderliga initiativ.
  • Främja erforderlig samverkan mellan kommunstyrelsen och kommunens övriga nämnder samt hålla regelbundna sammankomster med nämndernas ansvariga tjänstemän för ömsesidig information om aktuella frågor.
  • Företräda kommunstyrelsen vid uppvaktningar för myndigheter eller vid konferenser och sammanträden med myndigheter, företag och enskilda, om inte styrelsen för särskilt fall beslutat annorlunda.
  • Se till att kommunstyrelsens och arbetsutskottets uppgifter fullgörs och att kommunstyrelsens och arbetsutskottets ärenden behandlas utan onödigt dröjsmål.

Kommunalråd

§ 6
Sedan val av styrelsen skett utser kommunfullmäktige bland styrelsens ledamöter kommunalråd och oppositionsråd.

Kommunstyrelsens ordförande skall vara kommunalråd.

Kommunalråd/oppositionsråd skall ägna hela sin arbetstid åt uppdrag för kommunen.

Kommunalråd/oppositionsråd får närvara och delta i överläggningarna, men inte i besluten, vid sammanträden med kommunstyrelsens utskott, beredningar och råd samt vid kommunens nämnder, även om kommunalrådet/oppositionsrådet inte är ledamot eller ersättare i berörd nämnd.

Personal m m

§ 7
Kommunstyrelsen skall tillse att verksamheten har en tillfredsställande organisation samt tillgång till personal i den omfattning som behövs.

§ 8
Under styrelsen lyder stadsdirektören, kommunstyrelsekontoret, nämndkontoret, uppdragskontoret samt fastighetskontoret.

Vid kommunstyrelsens och arbetsutskottets sammanträden får, om inte styrelsen eller utskottet beslutar annat, styrelsens tjänstemän vara närvarande med rätt att delta i överläggningarna i ärenden som berör vederbörandes verksamhetsområde.

Delgivning, undertecknande av handlingar m m

§ 9
Till styrelsen inkommande handlingar, som inte är av ringa betydelse, skall genast diarieföras. I diariet antecknas dagen, då ärende och handling inkommit, det beslut som fattats, dagen härför och dagen för beslutets expediering.

Delgivning med styrelsen sker med ordföranden, stadsdirektören, stadsjuristen, finansdirektören eller annan anställd som styrelsen bestämmer.

Från styrelsen och arbetsutskottet utgående skrivelser skall, försedda med kontrasignation av vederbörande tjänsteman, på styrelsens eller utskottets vägnar undertecknas av ordföranden eller, vid hinder för honom, av förste vice ordföranden, andre vice ordföranden i kommunstyrelsen eller dess arbetsutskott eller, om alla tre är hindrade, av en därtill särskilt utsedd ledamot. På enahanda sätt undertecknas och kontrasigneras köpehandlingar, kontrakt, låne- och borgensförbindelser och andra liknande handlingar.

Kommunstyrelsen får uppdra åt tjänsteman att enligt av styrelsen lämnade direktiv underteckna handlingar på styrelsens vägnar.

Av styrelsen utfärdade kvitton, bankanvisningar och dylika handlingar undertecknas på sätt styrelsen bestämmer.

Kommunstyrelsens arbetsutskott

Inom styrelsen skall finnas ett arbetsutskott. Utskottet fullgör uppgifter i enlighet med av kommunstyrelsen fastställd delegationsordning.

Arbetsutskottet väljs av kommunstyrelsen och består av 5 ledamöter och 5 ersättare.

Arbetsutskottet har rätt att hålla öppna utskottssammanträden. Utskottets beslut om att hålla öppna sammanträden måste vara enhälligt.

§ 10
Kommunstyrelsen väljer för den tid styrelsen bestämmer bland utskottets ledamöter en ordförande och en förste och en andre vice ordförande.

Om ordföranden i utskottet är hindrad att fullgöra sitt uppdrag för en längre tid får styrelsen utse en annan ledamot i utskottet att som ersättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter.

§ 11
Ersättare skall närvara vid utskottets sammanträden endast om ledamot är förhindrad att tjänstgöra.

Ersättare skall inkallas till tjänstgöring i den av styrelsen vid valet bestämda ordningen.

Avgår en ledamot eller en ersättare i utskottet, som inte utsetts vid proportionellt val, skall fyllnadsval snarast förrättas.

Utskottet sammanträder på dag och tid som utskottet bestämmer. Sammanträden skall också hållas när ordföranden anser att det behövs eller när minst 2 ledamöter begär det.

Utskottet får handlägga ärenden bara när mer än hälften av ledamöterna är närvarande.

Om minst två ledamöter så begär skall ett ärende inom arbetsutskottet överlämnas till kommunstyrelsen för avgörande.

§ 12
De ärenden som skall avgöras av styrelsen i dess helhet skall beredas av utskottet om beredning behövs. När ärendet beretts skall utskottet lägga fram förslag till beslut.

§ 13
I mål och ärenden angående folkbokföring äger arbetsutskottet självt eller genom ombud anföra och fullfölja besvär samt även eljest föra kommunens talan. Motsvarande befogenheter tillkommer arbetsutskottet i mål och ärenden angående taxering till skatt.

§ 14
Från kommunens nämnder, beredningar och tjänstemän får arbetsutskottet infordra de yttranden och upplysningar, som erfordras för att utskottet skall kunna fullgöra sina uppgifter.

Kommunstyrelsens näringslivsråd

§ 15
Under styrelsen skall finnas ett näringslivsråd.

Rådet har till uppgift att verka för näringslivets utveckling genom att dess intressen blir beaktade i den kommunala verksamheten och genom att främja etablering av nya företag i kommunen. Rådet består av 8 ledamöter utsedda av kommunstyrelsen och det antal näringslivsföreträdare som rådet beslutar.

Ledamöter i rådet väljs av styrelsen. Styrelsen väljer för den tid som styrelsen bestämmer bland rådets ledamöter en ordförande och en förste och andre vice ordförande. Rådet väljs för samma tid som styrelsen.

Om ordföranden för längre tid är hindrad att fullgöra sitt uppdrag, får styrelsen utse annan ledamot i rådet att som ersättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter.

§ 16
Rådet sammanträder på dag och tid, som rådet bestämmer och i övrigt när ordföranden så finner erforderligt eller någon ledamot det begär.

Vad som stadgas i Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun gäller i tillämpliga delar med avseende på rådet.

§ 17
I tillämpliga delar gäller att i fråga om:
- jäv
- förfarandet vid fattande av beslut
- protokollföring, protokollets innehåll och justering samt
- reservation
skall vad kommunallagen föreskriver om styrelsen äga motsvarande tillämpning. För beslutsförhet erfordras att minst två ledamöter är närvarande.

Avskrifter av rådets protokoll skall skickas till kommunstyrelsens samtliga ledamöter och ersättare.

Kommunstyrelsens miljöberedning

§ 18
Inom kommunen skall finnas en miljöberedning . Beredningen skall utgöras av presidierna (ordförande samt förste och andre vice ordförande) i
- kommunstyrelsens arbetsutskott
- områdesnämnderna
- tekniska nämnden
Till miljöberedningen skall vidare adjungeras presidierna i näringspolitiska rådet, styrelsen för Nacka Energi AB och Boo Energi Ek Förening. Dessutom ingår i beredningen en representant från vart och ett av de partier, vilka finns företrädda i kommunfullmäktige men ej ingår i ovan uppräknade presidier. Dessa ledamöter utses av styrelsen efter förslag från respektive parti.Kommunstyrelsens arbetsutskotts presidium är tillika presidium i beredningen.

§ 19
Miljöberedningen sammanträder på dag och tid, som beredningen bestämmer och i övrigt när ordförande så finner erforderligt.

§ 20
Beredningens huvuduppgift är att verka för samordning av kommunens totala miljöarbete samt att svara för upprättande och uppföljning av miljövårdspolicy och miljöprogrammet.

Kommunstyrelsen äger rätt att göra erforderliga ändringar i beredningens arbetsuppgifter. Kommunstyrelsens arbetsutskotts uppgift att bereda ärenden till styrelsen gäller även ärenden från miljöberedningen.

 

Antaget av kommunfullmäktige den 23 nov 1998

 

28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se

[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]