Arbetsordning för Nacka kommunfullmäktigeAntalet
ledamöter I
Ordförande och vice
ordförande I Tid och plats för
sammanträdena
Antagen av kommunfullmäktige 1991-12-17 med ändring
1992-12-14.Denna arbetsordning träder i kraft 1 januari 1992. Utöver det som föreskrivs om kommunfullmäktige i lag eller annan författning gäller bestämmelserna i denna arbetsordning. Antalet ledamöter (5 kap KL 1-3 §§)*1) § 1 I vallagen finns det bestämmelser om antalet ersättare. Ordförande och vice ordförande (5 kap KL 6 §) § 2 Presidiet väljs för fullmäktiges löpande mandatperiod. § 3 Om flera ledamöter har lika lång tjänstgöringstid som ledamot, skall den äldste av dem vara ålderspresident. § 4 Om samtliga i presidiet är hindrade att fullgöra uppdraget, fullgör ålderspresidenten ordförandens uppgifter. Tid och plats för sammanträdena (5 kap KL 7 och 8 §§) § 5 De år då val av fullmäktige har ägt rum i hela landet, sammanträder nyvalda fullmäktige första gången i november. § 6 Begäran om extra sammanträde skall göras skriftligen hos ordföranden och skall innehålla uppgift om det eller de ärenden som önskas behandlade på det extra sammanträdet. § 7 Om ordföranden beslutar att ett sammanträde skall ställas in eller att dagen eller tiden för ett sammanträde skall ändras, låter ordföranden snarast underrätta varje ledamot och ersättare om beslutet. Uppgift om beslutet skall snarast och minst en vecka före den bestämda sammanträdesdagen anslås på kommunens anslagstavla. § 8 Ordföranden får efter samråd med vice ordförandena bestämma annan plats för visst sammanträde. § 9 Förlängning av sammanträde och fortsatt sammanträde § 10 Om fullmäktige beslutar att hålla fortsatt sammanträde, utfärdar ordföranden en kungörelse om det fortsatta sammanträdet på vanligt sätt. Om sammanträdet skall fortsätta inom en vecka, behöver någon kungörelse inte utfärdas. I sådant fall låter ordföranden dock underrätta de ledamöter och ersättare som inte är närvarande när sammanträdet avbryts om tiden och platsen för det fortsatta sammanträdet. Ärenden och handlingar till sammanträdena § 11 § 12 Handlingarna i varje ärende bör finnas tillgängliga för allmänheten i sammanträdeslokalen under sammanträdet. Interpellationer skall vara tillgängliga för samtliga ledamöter och ersättare vid det sammanträde vid vilket de avses bli ställda. Anmälan av hinder för tjänstgöring och inkallande av ersättare (5 kap KL 12-17 §§) § 13 Ledamot eller ersättare skall ej inträda i tjänstgöring under pågående handläggning av ett ärende, såvida ej fullmäktige beslutat annat. § 14 § 15 § 16 § 17 I början av varje sammanträde låter ordföranden förrätta upprop enligt uppropslistan. Upprop förrättas också i början av varje ny sammanträdesdag, vid fortsatt sammanträde och när ordföranden anser att det behövs. Om ledamot infinner sig vid sammanträde efter det uppropet avslutats, skall han anmäla sig hos ordföranden, som efter tillkännagivande om närvaron låter ledamoten inträda i tjänstgöring. Protokolljusterare (5 kap KL 61 §) § 18 Sedan uppropet har förrättats enligt 17 §, väljer fullmäktige två ledamöter att tillsammans med ordföranden justera protokollet från sammanträdet och att i förekommande fall biträda ordföranden vid röstsammanräkningar. Turordning för handläggning av ärendena § 19 Fullmäktige kan dock besluta om ändrad turordning för ett eller fler ärenden. Ordföranden bestämmer, när under sammanträdet ett ärende, som inte finns med i kungörelsen, skall behandlas. Fullmäktige får besluta att avbryta handläggningen av ett ärende under ett sammanträde för att återuppta det senare under sammanträdet. Yttranderätt vid sammanträdena (4 kap KL 18 § första stycket och 19 §, 5 kap KL 53 och 56 §§) § 20 Ordföranden och vice ordförandena i en fullmäktigeberedning får delta i överläggningen, när fullmäktige behandlar ett ärende, som beredningen har handlagt. Ordföranden i en nämnd eller i en fullmäktigeberedning eller någon annan, som besvarar en interpellation eller en fråga, får delta i den överläggning som hålls med anledning av svaret. § 21 Revisorerna får också delta i överläggningen, när fullmäktige behandlar ett ärende, som berör revisorernas egen förvaltning. § 22 Om fullmäktige inte beslutar annat, bestämmer ordföranden efter samråd med vice ordförandena i vilken utsträckning de, som har kallats för att lämna upplysningar på ett sammanträde, får yttra sig under överläggningarna. § 23 Fullmäktiges sekreterare får yttra sig om lagligheten av det som förekommer vid sammanträdena. Talarordning och ordningen vid sammanträdena § 24 Den som har rätt att delta i fullmäktiges överläggningar har också rätt till ett kort inlägg på högst två minuter för ett genmäle med anledning av vad en talare anfört. Inlägget görs omedelbart efter den talare som har ordet då begäran om att få göra inlägget framställs. Skulle någon i sitt yttrande uppenbart avlägsna sig från ämnet eller uppträda på ett sätt, som strider mot gällande lag, allmän författning eller denna arbetsordning, får ordföranden med klubbslag fästa talarens uppmärksamhet därpå. Om denne ej låter sig rätta, har ordföranden att fråntaga honom ordet. I övrigt får ingen avbryta en talare under hans anförande. Ordföranden kan utvisa den som uppträder störande och ej rättar sig efter tillsägelse. Uppstår oordning som ordföranden inte kan avstyra, får han upplösa sammanträdet. § 25 Ordföranden befäster genomgången med ett klubbslag. Därefter får inte något yrkande ändras eller återtas, om inte fullmäktige beslutar medge det enhälligt. Om ordföranden anser, att det behövs, skall den ledamot, som har framställt ett yrkande, avfatta det skriftligt. Deltagande i beslut (4 kap KL 20 § första stycket) § 26 Ledamot, som inte har gjort en sådan anmälan, anses ha deltagit i beslutet, om fullmäktige fattar det med acklamation. Omröstningar (4 kap KL 20 § andra stycket, 5 kap KL 42-44 §§, 46 och 47 §§) § 27 Omröstningarna genomförs så, att ledamöterna avger sina röster efter upprop. Uppropet sker enligt uppropslistan. Ordföranden avger alltid sin röst sist. edan omröstningen har avslutats, befäster ordföranden detta med ett klubbslag. Därefter får inte någon ledamot avge sin röst. Inte heller får någon ledamot ändra eller återta en avgiven röst efter klubbslaget. Om oenighet uppstår om resultatet av en öppen omröstning, skall ny omröstning genomföras omedelbart. § 28 Valsedel är ogiltig Det som sagts nu gäller inte vid val, som sker med tilllämpning av proportionellt valsätt. För sådana val finns särskilda föreskrifter i lag. § 29 Ämnen av olika slag får inte tas upp i samma motion. Motion väcks genom att den ges in till kommunstyrelsens kansli. Motion får också lämnas vid ett sammanträde med fullmäktige. Ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde. Kommunstyrelsen skall en gång varje år redovisa de motioner, som inte har beretts färdigt. Redovisningen skall göras på fullmäktiges ordinarie sammanträde i februari. Interpellationer (5 kap KL 49-53 §§) § 30
§ 31 Vad som sägs i 30 § gäller i tillämpliga delar också beträffande fråga. Svar på frågan behöver dock inte vara skrifligt. Fråga bör besvaras under det sammanträde, vid vilket den har ställts. Allmänhetens
frågestund Ansvaret för hållande av mötena åvilar kommunstyrelsen. § 33 Beredning av ärendena (5 kap KL 26-34 §§) § 34 Styrelsen får uppdra åt en förtroendevald eller åt någon anställd att besluta om remiss av sådana ärenden. Förklaring vid revisionsanmärkning (9 kap KL 16 §) § 35 Justering av protokollet (5 kap KL 61 och 62 §§) § 36 Om två eller flera ledamöter har fungerat som ordförande under ett sammanträde, justerar varje ordförande de paragrafer i protokollet, som redovisar de delar av förhandlingarna, som ordföranden har lett. Fullmäktige får besluta, att en paragraf i protokollet skall justeras omedelbart. Paragrafen skall redovisas skriftligt innan fullmäktige justerar den. § 37 § 38 Kommunstyrelsen och kommunens revisorer skall dock alltid tillställas hela protokollet. Ordföranden undertecknar och sekreteraren kontrasignerar fullmäktiges skrivelser och de andra handlingar, som upprättas i fullmäktiges namn, om inte fullmäktige beslutar annat. 1) Inom parentes efter vissa rubriker ges hänvisning till var i kommunallagen som grundreglena kan återfinnas i) Kommunfullmäktige beslöt att avskaffa valberedningen. Kommunfullmäktige uppdrog till kommunstyrelsekontoret att inom sin förvaltning förbereda valärenden som skall avgöras av komunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott och bolagsstämmor. |
28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se
[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]