Reglemente för Pensionärsrådet Ändamål I Sammansättning I Sammanträden I Protokoll I Arbetsformer - Rapportering I Kostnader Antaget av kommunfullmäktige den 13 mars 1995 § 37. § 1. Pensionärsrådet är ett rådgivande, samordnande och opinionsbildande organ samt en remissinstans i övergripande frågor som berör pensionärernas situation i kommunen. Rådet är också ett forum för överläggningar och ömsesidig information mellan föreningarna och kommunens styrelse, nämnder och förvaltningar. Pensionärsrådet har även som uppgift att följa pensionärernas förhållanden i kommunen och stimulera att dessa tas upp till behandling i kommunens pensionärsföreningar och berörda kommunala organ. Frågor som avser enskild individ får inte behandlas i pensionärsrådet. Vid behandling av remisser eller annan fråga av intresse / föreningspolitisk karaktär, deltar kommunens representanter inte i beredning och beslutsrocess. § 2. Kommunstyrelsen utser tre representanter för kommunen i rådet. Bland dessa utser kommunstyrelsen även en ordförande och en vice ordförande. Representanterna för kommunen väljs för samma tid som kommunstyrelsen. § 3. § 4.
§ 5.
§ 6.
Särskilda sammanträdesersättningar och reseersättningar utgår ej till föreningsrepresentanterna. Rådet kan dock stå för ledamöters deltagande i seminarier, studieresor etc samt för inköp av studiematerial, litteratur o.dyl. |
28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se
[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]