Reglemente
för Socialnämnden
Socialnämndens ansvarsområde I Socialnämndens uppgifter I Socialnämndens arbetsformer
§ 1
Socialnämndens ansvarsområden och uppgifter regleras i detta reglemente.
För socialnämndens arbete gäller, utöver vad som föreskrivs i kommunallagen,
Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun.
Socialnämnden består av 8 ledamöter och 8 ersättare.
Socialnämndens
ansvarsområde
§ 2
Med undantag för kommunens ansvar för omsorger om äldre omfattar socialnämndens
ansvarsområde den sociala sektorn och nämnden fullgör kommunens uppgifter inom
socialtjänsten och de uppgifter i övrigt som enligt lag eller annan författning
ankommer på socialnämnden. I detta ingår också ansvaret för socialbidrag för
personer som fyllt 65 år. Nämnden ansvarar också för ledningen av den kommunala
hälso- och sjukvården med undantag för den del som avser äldre personer.
Socialnämnden har personalansvar för den kommunalt
anställda personalen inom socialtjänsten.
Nämnden ansvarar för att de av kommunfullmäktige
fastställda målen för nämndens verksamhet uppnås och att de ekonomiska ramarna
hålls. Nämnden skall informera kommunfullmäktige om hur verksamheten utvecklas och hur
den ekonomiska ställningen är under budgetåret.
Socialnämndens
uppgifter
§ 3
Socialnämnden har följande uppgifter.
- Fastställa internbudget och egna effektmål för nämndens
verksamhet (inom av kommunfullmäktige fastställda mål och budget)
- I egenskap av centralt organ för kommunens socialtjänst
planlägga, samordna och utveckla socialtjänsten i kommunen enligt socialtjänstlagen ,
förutom i de delar som ålagts annan nämnd.
- Besluta i ärenden som enligt socialtjänstlagen, annan lag
eller författning eller som i övrigt ankommer på socialnämnd och som avser vård eller
någon annan åtgärd beträffande enskild person och som inte har ålagts annan nämnd.
- Bevilja check inom nämndens ansvarsområde enligt av
kommunfullmäktige fastställda principer.
- Följa och initiera eventuella justeringar av check,
avgifter och regler i övrigt inom kundvalssystem inom nämndens ansvarsområde.
- Fastställa tillämpningsföreskrifter för kundvalssystem
inom nämndens ansvarsområde och vidta smärre justeringar som inte är av principiell
betydelse.
- Bevaka att kundvalssystem är konkurrensneutrala mellan
kommunala och privata anordnare inom nämndens ansvarsområde.
- Godkänna/auktorisera och svara för kommunens tillsyn av
anordnare inom nämndens kundvalssystem, i enlighet med fastställda
tillämpningsföreskrifter.
- Upprätta bedömningar av behovet av hemtjänst samt vård
och omsorg i övrigt inom nämndens ansvarsområde och verka för ett bra och allsidigt
utbud inom kommunen.
- Kunna ge riktat stöd till inrättningar, organisationer och
enskilda eller grupper av enskilda, vilka är verksamma inom socialnämndens
ansvarsområde.
- Utifrån sitt ansvarsområde vara remissinstans i frågor
som rör fysisk planering.
- Svara för arbetsmarknadsfrågor, som ankommer på kommunen.
- Svara för invandrarfrågor och flyktingmottagning.
- Svara för tillståndsgivning och uppgifter som
tillsynsmyndighet enligt
- lotterilagen
-alkohollagen
- lagen om anordnande av visst automatspel
- Tillsyn av att tobakslagens bestämmelser om förbud att
sälja tobak till barn under 18 år efterföljs.
- Efter samråd med stadsdirektören anställa socialchef.
Socialnämndens
arbetsformer
§ 4
Socialnämndens arbetsformer kan vara öppna möten med allmänheten i en eller flera
specifika frågor, temamöten inom nämnden, seminarier, beslutsammanträden eller annan
form som nämnden finner vara lämplig. Nämnden skall verka för en fortlöpande dialog
med Nackaborna så att de av kommunfullmäktige fastställda målen för nämnden uppnås.
Nämnden har rätt att hålla öppna nämndsammanträden.
Nämndens beslut om att hålla öppna nämndsammanträden måste vara enhälligt.
Formerna för beslutssammanträden framgår av Gemensamma
bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun, i övrigt
bestämmer nämnden själv om sina arbetsformer.
Antaget av kommunfullmäktige den 23 nov 1998 |