Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande, delegation m m. För nämnder i Nacka kommun Bestämmelser för
beslutssammanträden
För nämnder i Nacka kommun gäller följande gemensamma bestämmelser utöver vad som föreskrives i kommunallagen. I begreppet nämnd innefattas även kommunstyrelsen. Bestämmelser för
beslutssammanträden Kallelse Kallelsen skall vara skriftlig och innehålla uppgift om tid och plats för beslutssammanträdet. Kallelsen skall på ett lämpligt sätt tillställas varje ledamot och ersättare samt annan förtroendevald som får närvara vid beslutssammanträdet, senast 7 dagar före dagen för beslutssammanträdet. I undantagsfall får kallelse ske på annat sätt och i annan tid. Kallelsen bör åtföljas av en föredragningslista. Ordföranden bestämmer i vilken utsträckning handlingar som tillhör ett ärende på föredragningslistan skall bifogas kallelsen. När varken ordföranden eller en vice ordförande kan kalla till beslutssammanträde skall den till åldern äldste ledamoten göra detta. § 3 Om inte ersättarna väljs proportionellt skall ersättarna tjänstgöra enligt den av fullmäktige mellan dem bestämda ordningen. En ersättare som har börjat tjänstgöra har dock alltid företräde oberoende av turordningen. Om styrkebalansen mellan partierna därigenom påverkas får dock den ersättare som står i tur att tjänstgöra träda in. En ledamot som inställer sig under ett pågående beslutssammanträde har rätt att tjänstgöra även om en ersättare har trätt in i ledamotens ställe, dock först sedan pågående ärendepunkt avslutats. Närvarande, inte tjänstgörande ersättare, har yttranderätt och rätt att få sin mening antecknad i protokollet. § 4 En ledamot som har avbrutit tjänstgöringen vid ett beslutssammanträde på grund av annat hinder än jäv, får åter tjänstgöra om ersättarens inträde har påverkat styrkebalansen mellan partierna. § 5 Den till åldern äldste ledamoten tjänstgör som ordförande, tills den tillfällige ordföranden har utsetts. Om ordföranden är hindrad att fullgöra uppdraget för en längre tid får nämnden utse en annan ledamot att vara ersättare för ordföranden. Ersättaren fullgör ordförandens samtliga uppgifter. § 6 Nämnden kan besluta att en paragraf i protokollet skall justeras omedelbart. Paragrafen bör redovisas skriftligt innan nämnden justerar den. Om en ledamot har reserverat sig mot ett beslut och vill motivera reservationen ska det göras skriftligt. Motiveringen skall lämnas innan protokollet justeras. § 7 § 8 § 9 Nämnden bestämmer antalet ledamöter och ersättare i utskott och dess uppgifter. För utskott gäller i tillämpliga delar bestämmelserna i detta reglemente . § 10 Om ordföranden i utskottet är hindrad att fullgöra sitt uppdrag för en längre tid får nämnden utse en annan ledamot i utskottet att som ersättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter. § 11 Ersättare skall inkallas till tjänstgöring i den av nämnden vid valet bestämda ordningen. Avgår en ledamot eller en ersättare i utskottet, som inte utsetts vid proportionellt val, skall fyllnadsval snarast förrättas. § 12 Nämnden kan dessutom bestämma att beslutssammanträde med utskottet ska hållas när minst hälften av utskottets ledamöter begär det. Utskottet får handlägga ärenden bara när antalet tjänstgörande ledamöter/ersättare är större än hälften av antalet ledamotsplatser i utskottet. § 13 Redovisning av kommunallagens regler för delegering av ärenden (kommunallagen 6 kap) § 14
§ 15 § 16 § 17 |
28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se
[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]