[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/rubriker.htm]

 

Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande, delegation m m. För nämnder i Nacka kommun

Bestämmelser för beslutssammanträden
Tidpunkt I Kallelse I Ersättarnas tjänstgöring I Växelvis tjänstgöring I Ersättare för ordföranden I Justering av protokoll I Delgivning I Undertecknande av handlingar I Utskott I Redovisning av kommunallagens regler för delegering av ärenden

 

För nämnder i Nacka kommun gäller följande gemensamma bestämmelser utöver vad som föreskrives i kommunallagen. I begreppet nämnd innefattas även kommunstyrelsen.

Bestämmelser för beslutssammanträden
Tidpunkt

§ 1
Nämnden beslutar inför varje kalenderår om sammanträdesplan (dag och tid), senast under september månad året före.

Kallelse
§ 2
Ordföranden ansvarar för att kallelse utfärdas till beslutssammanträde.

Kallelsen skall vara skriftlig och innehålla uppgift om tid och plats för beslutssammanträdet.

Kallelsen skall på ett lämpligt sätt tillställas varje ledamot och ersättare samt annan förtroendevald som får närvara vid beslutssammanträdet, senast 7 dagar före dagen för beslutssammanträdet. I undantagsfall får kallelse ske på annat sätt och i annan tid.

Kallelsen bör åtföljas av en föredragningslista. Ordföranden bestämmer i vilken utsträckning handlingar som tillhör ett ärende på föredragningslistan skall bifogas kallelsen.

När varken ordföranden eller en vice ordförande kan kalla till beslutssammanträde skall den till åldern äldste ledamoten göra detta.

Ersättarnas tjänstgöring

§ 3
Om en ledamot är förhindrad att inställa sig till ett beslutssammanträde eller att vidare delta i ett beslutssammanträde skall en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe.

Om inte ersättarna väljs proportionellt skall ersättarna tjänstgöra enligt den av fullmäktige mellan dem bestämda ordningen.

En ersättare som har börjat tjänstgöra har dock alltid företräde oberoende av turordningen. Om styrkebalansen mellan partierna därigenom påverkas får dock den ersättare som står i tur att tjänstgöra träda in.

En ledamot som inställer sig under ett pågående beslutssammanträde har rätt att tjänstgöra även om en ersättare har trätt in i ledamotens ställe, dock först sedan pågående ärendepunkt avslutats.

Närvarande, inte tjänstgörande ersättare, har yttranderätt och rätt att få sin mening antecknad i protokollet.

Växelvis tjänstgöring

§ 4
En ledamot eller en ersättare som har avbrutit sin tjänstgöring på grund av jäv i ett ärende får åter tjänstgöra, sedan ärendet har handlagts.

En ledamot som har avbrutit tjänstgöringen vid ett beslutssammanträde på grund av annat hinder än jäv, får åter tjänstgöra om ersättarens inträde har påverkat styrkebalansen mellan partierna.

Ersättare för ordföranden

§ 5
Om varken ordföranden eller en vice ordförande kan delta i ett helt beslutssammanträde eller i en del av ett beslutssammanträde utser nämnden en annan ledamot att vara ordförande tillfälligt.

Den till åldern äldste ledamoten tjänstgör som ordförande, tills den tillfällige ordföranden har utsetts.

Om ordföranden är hindrad att fullgöra uppdraget för en längre tid får nämnden utse en annan ledamot att vara ersättare för ordföranden. Ersättaren fullgör ordförandens samtliga uppgifter.

Justering av protokoll

§ 6
Protokollet justeras av ordföranden och en ledamot.

Nämnden kan besluta att en paragraf i protokollet skall justeras omedelbart. Paragrafen bör redovisas skriftligt innan nämnden justerar den.

Om en ledamot har reserverat sig mot ett beslut och vill motivera reservationen ska det göras skriftligt. Motiveringen skall lämnas innan protokollet justeras.

Delgivning

§ 7
Delgivning med nämnden sker med ordföranden, ansvarig tjänsteman eller annan anställd som nämnden bestämmer.

Undertecknande av handlingar

§ 8
Avtal, andra handlingar och skrivelser i nämndens namn skall undertecknas av ordföranden, eller vid förfall för denne av vice ordförande, och kontrasigneras av anställd som nämnden bestämmer, ansvarig tjänsteman, nämndens sekreterare eller stadsdirektör.

Utskott

§ 9
Om nämnden finner att det är lämpligt, kan nämnden inrätta utskott för att bereda ärenden till eller fatta beslut i ärenden som ankommer på nämnden.

Nämnden bestämmer antalet ledamöter och ersättare i utskott och dess uppgifter.

För utskott gäller i tillämpliga delar bestämmelserna i detta reglemente .

§ 10
Nämnden väljer för den tid nämnden bestämmer bland utskottets ledamöter en ordförande och en eller två vice ordförande.

Om ordföranden i utskottet är hindrad att fullgöra sitt uppdrag för en längre tid får nämnden utse en annan ledamot i utskottet att som ersättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter.

§ 11
Nämnden avgör om ersättare får närvara vid utskottets beslutssammanträden. Närvarande ersättare har yttranderätt och rätt att få sin mening antecknad i protokollet även om denne inte tjänstgör.

Ersättare skall inkallas till tjänstgöring i den av nämnden vid valet bestämda ordningen.

Avgår en ledamot eller en ersättare i utskottet, som inte utsetts vid proportionellt val, skall fyllnadsval snarast förrättas.

§ 12
Utskottet beslutssammanträder på dag och tid som varje utskott bestämmer. Beslutssammanträden skall också hållas när utskottets ordförande anser att det behövs.

Nämnden kan dessutom bestämma att beslutssammanträde med utskottet ska hållas när minst hälften av utskottets ledamöter begär det.

Utskottet får handlägga ärenden bara när antalet tjänstgörande ledamöter/ersättare är större än hälften av antalet ledamotsplatser i utskottet.

§ 13
De ärenden som skall avgöras av nämnden i dess helhet skall beredas av utskottet om beredning behövs. När ärendet har beretts skall utskottet lägga fram förslag till beslut.

Redovisning av kommunallagens regler för delegering av ärenden (kommunallagen 6 kap)

§ 14
Nämnden får uppdra åt utskott, en ledamot eller ersättare eller en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i visst ärende eller viss grupp av ärenden, dock inte i följande fall:

  • ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning eller kvalité,
  • framställningar eller yttranden till fullmäktige liksom yttranden med anledning av att beslut av nämnden i dess helhet eller av fullmäktige har överklagats,
  • ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt.

§ 15
Nämnden bestämmer i vilken ordning som beslut som har fattats med stöd av uppdrag enligt 14 § skall anmälas till nämnden.

§ 16
Nämnden får uppdra åt ordföranden eller annan ledamot att besluta på nämndens vägnar i ärenden som är så brådskande, att nämndens avgörande inte kan avvaktas. Sådant beslut skall anmälas vid nämndens nästa beslutssammanträde.

§ 17
Om nämnden med stöd av 14 § uppdrar åt en ansvarig tjänsteman inom nämndens verksamhetsområde att fatta beslut, får nämnden/styrelsen överlåta åt denne att i sin tur uppdra åt en annan anställd inom kommunen att besluta istället. Sådant beslut skall anmälas till den ansvarige tjänsteman som lämnat uppdraget.

 

28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se

[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]