Reglemente
för Äldrenämnden
Äldrenämndens ansvarsområde I Äldrenämndens uppgifter I Äldrenämndens arbetsformer
§ 1
Äldrenämndens ansvarsområden och uppgifter
regleras i detta reglemente.För äldrenämndens arbete gäller, utöver vad som
föreskrivs i kommunallagen, Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m.m. för
nämnder i Nacka kommun.
Äldrenämnden består av 8 ledamöter och 8 ersättare.
Äldrenämndens
ansvarsområde
§ 2
Äldrenämndens ansvarsområde omfattar kommunens
ansvar för omsorger om äldre. Med äldre avses personer som fyllt 65 år.
Nämnden fullgör därvid kommunens uppgifter rörande äldre inom socialtjänsten och de
uppgifter rörande äldre i övrigt som enligt lag eller annan författning ankommer på
socialnämnd. Nämndens ansvarsområde omfattar dock ej kommunens ansvar för äldre med
funktionshinder som inte följer av ålder. Ansvaret för socialbidrag, även för
personer som fyllt 65 år, åvilar socialnämnden.
Nämnden ansvarar för ledningen av den kommunala hälso-
och sjukvården för äldre.
Äldrenämnden ansvarar för att de av kommunfullmäktige
fastställda målen för nämnden uppnås och att de ekonomiska ramarna hålls. Nämnden
skall informera kommunfullmäktige om hur verksamheten utvecklas och hur den ekonomiska
ställningen är under budgetåret.
Äldrenämndens
uppgifter
§ 3
Äldrenämnden har följande uppgifter:
- Fastställa internbudget och egna effektmål för nämndens
verksamhet (inom av kommunfullmäktige fastställda mål och budget)
- Besluta i ärenden rörande äldre som enligt
socialtjänstlagen, annan lag eller författning eller som i övrigt ankommer på
socialnämnd och som avser vård eller någon annan åtgärd beträffande enskild person.
- Bevilja check för äldre enligt av kommunfullmäktige
fastställda principer.
- Följa och initiera eventuella justeringar av checksystem,
avgifter och regler i övrigt inom kundvalssystem inom nämndens ansvarsområde.
- Fastställa tillämpningsföreskrifter för kundvalssystem
inom nämndens ansvarsområde och vidta smärre justeringar som inte är av principiell
betydelse.
- Bevaka att kundvalssystem inom nämndens ansvarsområde är
konkurrensneutrala mellan kommunala och privata anordnare inom nämndens ansvarsområde.
- Godkänna/auktorisera och svara för kommunens tillsyn av
anordnare inom nämndens kundvalssystem, i enlighet med fastställda
tillämpningsföreskrifter.
- Upprätta bedömningar av behovet av hemtjänst samt vård
och omsorg i övrigt för äldre och verka för ett bra och allsidigt utbud inom kommunen.
- Kunna ge riktat stöd till inrättningar, organisationer och
enskilda eller grupper av enskilda, vilka är verksamma inom äldrenämndens
ansvarsområde.
- Utifrån sitt ansvarsområde vara remissinstans i frågor
som rör fysisk planering.
Äldrenämndens
arbetsformer
§ 4
Äldrenämndens arbetsformer kan vara öppna möten
med allmänheten i en eller flera specifika frågor, temamöten inom nämnden, seminarier,
beslutsammanträden eller annan form som nämnden finner vara lämplig. Nämnden skall
verka för en fortlöpande dialog med Nackaborna så att de av kommunfullmäktige
fastställda målen för nämnden uppnås.
Formerna för beslutssammanträden framgår av Gemensamma
bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun, i övrigt
bestämmer nämnden själv om sina arbetsformer.
Nämnden har rätt att hålla öppna nämndsammanträden.
Nämndens beslut om att hålla öppna nämndsammanträden måste vara enhälligt.
Nämnden anlitar nämndstöd från socialtjänsten och
socialchefen ska vara äldrenämndens ansvariga tjänsteman.
Antaget av kommunfullmäktige den 23 nov 1998 |