[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/rubriker.htm]

 

Reglemente för Äldrenämnden

Äldrenämndens ansvarsområde I Äldrenämndens uppgifter I Äldrenämndens arbetsformer

§ 1
Äldrenämndens ansvarsområden och uppgifter regleras i detta reglemente.För äldrenämndens arbete gäller, utöver vad som föreskrivs i kommunallagen, Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun.

Äldrenämnden består av 8 ledamöter och 8 ersättare.

Äldrenämndens ansvarsområde

§ 2
Äldrenämndens ansvarsområde omfattar kommunens ansvar för omsorger om äldre. Med äldre avses personer som fyllt 65 år. Nämnden fullgör därvid kommunens uppgifter rörande äldre inom socialtjänsten och de uppgifter rörande äldre i övrigt som enligt lag eller annan författning ankommer på socialnämnd. Nämndens ansvarsområde omfattar dock ej kommunens ansvar för äldre med funktionshinder som inte följer av ålder. Ansvaret för socialbidrag, även för personer som fyllt 65 år, åvilar socialnämnden.

Nämnden ansvarar för ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården för äldre.

Äldrenämnden ansvarar för att de av kommunfullmäktige fastställda målen för nämnden uppnås och att de ekonomiska ramarna hålls. Nämnden skall informera kommunfullmäktige om hur verksamheten utvecklas och hur den ekonomiska ställningen är under budgetåret.

Äldrenämndens uppgifter

§ 3
Äldrenämnden har följande uppgifter:

  1. Fastställa internbudget och egna effektmål för nämndens verksamhet (inom av kommunfullmäktige fastställda mål och budget)
  2. Besluta i ärenden rörande äldre som enligt socialtjänstlagen, annan lag eller författning eller som i övrigt ankommer på socialnämnd och som avser vård eller någon annan åtgärd beträffande enskild person.
  3. Bevilja check för äldre enligt av kommunfullmäktige fastställda principer.
  4. Följa och initiera eventuella justeringar av checksystem, avgifter och regler i övrigt inom kundvalssystem inom nämndens ansvarsområde.
  5. Fastställa tillämpningsföreskrifter för kundvalssystem inom nämndens ansvarsområde och vidta smärre justeringar som inte är av principiell betydelse.
  6. Bevaka att kundvalssystem inom nämndens ansvarsområde är konkurrensneutrala mellan kommunala och privata anordnare inom nämndens ansvarsområde.
  7. Godkänna/auktorisera och svara för kommunens tillsyn av anordnare inom nämndens kundvalssystem, i enlighet med fastställda tillämpningsföreskrifter.
  8. Upprätta bedömningar av behovet av hemtjänst samt vård och omsorg i övrigt för äldre och verka för ett bra och allsidigt utbud inom kommunen.
  9. Kunna ge riktat stöd till inrättningar, organisationer och enskilda eller grupper av enskilda, vilka är verksamma inom äldrenämndens ansvarsområde.
  10. Utifrån sitt ansvarsområde vara remissinstans i frågor som rör fysisk planering.

Äldrenämndens arbetsformer

§ 4
Äldrenämndens arbetsformer kan vara öppna möten med allmänheten i en eller flera specifika frågor, temamöten inom nämnden, seminarier, beslutsammanträden eller annan form som nämnden finner vara lämplig. Nämnden skall verka för en fortlöpande dialog med Nackaborna så att de av kommunfullmäktige fastställda målen för nämnden uppnås.

Formerna för beslutssammanträden framgår av Gemensamma bestämmelser för beslutsfattande m.m. för nämnder i Nacka kommun, i övrigt bestämmer nämnden själv om sina arbetsformer.

Nämnden har rätt att hålla öppna nämndsammanträden. Nämndens beslut om att hålla öppna nämndsammanträden måste vara enhälligt.

Nämnden anlitar nämndstöd från socialtjänsten och socialchefen ska vara äldrenämndens ansvariga tjänsteman.

 

Antaget av kommunfullmäktige den 23 nov 1998

 

28 jan 1999. Ansvarig för sidan: Hans-Ivar Swärd hans-ivar.sward@nacka.se

[http://wwwutv.nacka.se/KOMMUN/Mallar/sidfot.htm]